Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »





… NA WAKACYJNY CZAS

WAKACJE 2015


Już od najdawniejszych czasów ludzkość dzieliła swój czas na czas łowów (pracy) i czas sjesty (relaksu). Zachowanie bowiem właściwych proporcji między pracą a relaksem jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i realizacji planów zawodowych i osobistych. Główną formą relaksu we współczesnym świecie są urlopy organizowane najczęściej latem, czyli w porze długiego dnia i zwiększonej aktywności. Składa się na niego najczęściej odpoczynek i rozrywka. Odpoczynek likwiduje zmęczenie a rozrywka znużenie. Wydaje się, iż najlepszym do tego czasem są wakacje.

Wakacje to termin pochodzący od łacińskiego słowa vacactio i oznacza dosłownie uwolnienie, oswobodzenie. By czas ten jak najlepiej przeżyć proponuję kilkanaście porad (ćwiczeń) sugerowanych przez specjalistów z zakresu organizacji i zarządzania oświatą, a które zostały zamieszczone w miesięczniku Dyrektor szkoły (Nr 11/2006). Dotyczą one rozwoju czterech typów naszej inteligencji: umysłowej, fizycznej, emocjonalnej i duchowej.


Ćwiczenia dotyczące inteligencji umysłowej

Cele życiowe

Na kartce papieru wypisz 5 swoich życiowych celów, takich, które są dla Ciebie naprawdę ważne. Nie muszą to być sprawy zawodowe, mogą pojawić się tu również zadania z życia prywatnego. To ćwiczenie prowadzi do osiągnięcia równowagi zawodowej i pozazawodowej. Wybierz jeden cel i zapisz, co możesz zrobić każdego dnia, żeby zbliżyć się do jego osiągnięcia. To właśnie będzie Twoje codzienne ćwiczenie.

Książka, to jest to!

Pójdź do księgarni. Wybierz kilka książek, które uważasz, że są ważne dla Twojego rozwoju i które zdążysz przeczytać w czasie wakacji. Zaplanuj i zapisz w swoim kalendarzu terminy rozpoczynania i kończenia czytania poszczególnych pozycji.

Czego można się nauczyć?

Ucz się stale czegoś nowego! Skorzystaj z prasy, telewizji, książek, rozmów z ludźmi. Ważne, żebyś w każdym tygodniu poznała/poznał co najmniej dwie nowe, ciekawe informacje. Opowiedz o tym komuś bliskiemu.

Lekcja koncentracji

Przez 10 minut każdego dnia postaraj się skoncentrować na myśleniu o swojej przyszłości. Niech nic Cię nie rozprasza! Wyłącz telewizor, nie odbieraj komórki. Postaraj się ,,zobaczyć" swoje życie za 10-15 lat. Jak najwyraźniej! Do ćwiczenia świetnie nadaje się czas pod prysznicem lub w wannie.

Rozmowa z mędrcem, czyli Twój głos wewnętrzny

Przypomnij sobie jakąś kontrowersyjną sprawę, w której autorytety mają różne zdania. Porozmawiaj ze sobą, broniąc lub atakując każdą ze stron. Ważne, aby szukać rzeczowych argumentów. To ćwiczenie uczy argumentowania i analizowania własnych poglądów. Gdy się przyzwyczaisz do tej techniki, będziesz znacznie sprawniejszym duskutantem!

 

Ćwiczenia dotyczące inteligencji fizycznej

Spacer

Codziennie przez około pół godziny spaceruj szybkim krokiem. Myśl przy tym o czymś twórczym lub pozytywnym. Staraj się wtedy równomiernie oddychać.

Spokój przed zaśnięciem

Sen jest ważnym elementem zdrowia fizycznego. Dlatego warto wieczorem zadbać o spokojną noc. W tym celu:

  •       Wywietrz dobrze swój pokój.
  •       Postaraj się, by pościel była zawsze świeża i pachnąca. Możesz rozpylić na poduszce kropelkę olejku o zapachu lawendy albo melisy. Byle nie za wiele.
  •       Wypij małą filiżankę ciepłej lekkiej herbatki, najlepiej ziołowej.
  •       Przed zaśnięciem przywołaj w myślach jakiś spokojny obraz – łąki pełnej kwiatów, leśnej polany, plaży nad jeziorem.
  •       Oddychaj spokojnie.
  •       Śpij nie mniej niż 6 godzin na dobę.

 

Weź głęboki oddech

Prawidłowe oddychanie to wielka sztuka. Powinno się odbywać za pomocą przepony. Można się tego nauczyć.

  •       Stań bardzo swobodnie, nie napinając mięśni.
  •       Nabierz powietrza i zatrzymaj go przez kilka sekund. Twoja klatka piersiowa się uniesie.
  •       Utrzymując ją w tej pozycji, wdychaj i wydychaj powietrze. Poczujesz, jak napina się przepona w okolicy żołądka.
  •       Gdy już nauczysz się oddychać przeponą, przećwicz właściwy rytm oddechu. Wciągnij powietrze, licząc do trzech. Wydychaj je powoli, licząc do pięciu.
  •       Ćwicz oddychanie, gdy tylko masz okazję. Na spacerze, przed telewizorem, w kinie.

Mądre odżywianie

Najważniejsza jest równowaga. Pieczywo, mięso, owoce. Każdego dnia przygotuj sobie butelki z dwoma litrami wody – dzienna dawka do wypicia. Wieczorem sprawdź, czy butelki są puste.

 

Ćwiczenia dotyczące inteligencji emocjonalnej

Na dobry początek

Wybierz sobie jeden dzień w tygodniu. Może to być poniedziałek, środa, sobota. Wszystko jedno który. Postaraj się, aby ranek tego dnia był bardzo spokojny i radosny. W przeddzień przygotuj sobie ubranie, owoce i soki na śniadanie, ulubioną muzykę. Zacznij dzień od jakiejś łagodnej melodii. Wszystko rób powoli, swobodnie i bez nerwów. Zobaczysz, jak zmieni się cały dzień a nawet cały tydzień.

Dobry uczynek

Postaraj się każdego dnia spełnić jakiś dobry uczynek. Nie musisz przeprowadzać staruszek przez jezdnię, wystarczy, jeśli uśmiechniesz się do kogoś, ustąpisz miejsce, miło zagadasz.

Pochwała

Zawsze, gdy zrobisz coś dobrego, gdy zrealizujesz jakieś zamierzenie, pochwal się głośno. Możesz powiedzieć: „Jestem super!” albo „To znakomite”. Pamiętaj, pochwały są bardzo ważnym czynnikiem motywującym. Doceniaj siebie, ile razy zasłużysz na uznanie. Możesz oprócz pochwały dać sobie jakąś nagrodę.

 

Ćwiczenia dotyczące inteligencji duchowej

Dotrzymywanie własnych obietnic

Raz w tygodniu złóż sobie jakąś obietnicę. Może być błaha, na przykład – gimnastyka przez 10 minut, czytanie codziennej gazety, rezygnacja z porcji deseru. Obietnicę musisz zapisać, ustalić termin jej obowiązywania, a potem konsekwentnie sprawdzać realizację.

Autorytety

Przypomnij sobie różne postacie historyczne albo współczesnych osób. Kto jest dla Ciebie autorytetem? Dlaczego? Jakie cechy cenisz w ludziach najbardziej? Wybierz jedną cechę, którą pragniesz rozwinąć w sobie. Zaplanuj, jakie ćwiczenia mogą Ci w tym pomóc. Wykonaj je.

Coś dla innych

Zastanów się, jak odnosisz się do innych ludzi. Czy mają do Ciebie zaufanie? Czy lubią Cię i szanują? Czy jesteś dla nich dostępny/dostępna? W jaki sposób możesz poprawić swoje kontakty z najbliższymi? Każdego dnia zrób coś, żeby Twoim bliskim było z Tobą dobrze.

Telefon do przyjaciela

Na pewno masz wielu przyjaciół, z którymi rzadko się kontaktujesz. Teraz możesz to zmienić. Co najmniej raz w tygodniu zadzwoń albo napisz do kogoś bliskiego. Powiedz, jak bardzo jest dla Ciebie ważny.

Zaangażowanie

Angażuj się w ważne sprawy społeczne. Nie musi to być wielka polityka. Twój głos się liczy również w sprawach dobrych.

 

…. z najlepszymi, wakacyjnymi życzeniami

                 dr Roman Gawrych